Living the life in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annelies Roelants - WaarBenJij.nu Living the life in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annelies Roelants - WaarBenJij.nu

Living the life in Cape Town

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat gaat de tijd toch snel... Bijna op de helft van dit avontuur, 9 van de 20 weken.

Al zoveel gezien en gedaan dat ik het bijna allemaal niet kan onthouden.
Het eerste wat me te binnen schiet, is ons SKYDIVE avontuur. Wat was dit gaaf! Aimée en Hanneke zouden al mee gaan met Lars, hij heeft al meer dan 600x gesprongen. Ik twijfelde nog of ik het zou doen, maar Aimée had me al snel overgehaald. De volgende dag vertrokken we al op tijd richting Robertson. Het was nog even spannend of we wel konden springen omdat er veel mensen hadden geboekt en leerling springers krijgen voorrang. Uiteindelijk was het voor mij zover. Werd in m’n pakkie gehesen. Op naar het vliegtuigje, lekker knus met 7 man. 5000 ft, 10000 ft, 20000 ft de teller liep al snel omhoog tot 30000 ft wat ook wel meer dan 9 kilometer is. Ja, van 9 kilometer ben ik uit een vliegtuig gesprongen, maar ik kan zeggen dat dit het gaafste is wat ik ooit gedaan heb.

En natuurlijk gaan we ook verder met andere leuke dingen. Zo zijn we naar Kirstenbosch geweest, dit zijn de botanische tuinen van Kaapstad. Een erg mooi park. Hier worden ook veel evenementen georganiseerd. Waaronder concerten op zondag. Een deken mee, lekker wat te snacken en te drinken en vervolgens genieten van leuke muziek. Daarnaast is er ook een openlucht bioscoop. Afgelopen woensdag zijn we hier naar toe geweest. Er draaide alleen een horror film, Blair Witch Project. En ik, als grote held op sokken wanneer het op horror films aankomt, ben mee gegaan. Ik heb het overleefd. Maar het was wel een erg leuk concept. Lekker in de buitenlucht film kijken onder het genot van een drankje.

Mzoli’s, een braairestaurant midden in een township. Een hele leuke combinatie van eten, muziek, toeristen, locals en een goeie vibe. Eerst ga je bij de slager vlees bestellen, dit krijg je mee op een grote schaal. Met deze schaal loop je naar achter en hier wordt het in hoog tempo gebraaid. Je kan mzoli’s alleen binnen als je je bonnetje laat zien van de slager. Dan krijg je een stempel en kan je naar binnen. Lange tafels, hutje mutje. Je moet zelf alles mee nemen naar mzoli’s. Borden, bestek, brood, drank etc. Ben je drank vergeten, dan kan je aankloppen bij een van de huizen in de township en drank kopen, ideaal. Je moet alleen niet te laat vertrekken. Tussen 5 en 6 moet je wel weer weg zijn. Je zit namelijk wel in een township en daar kunnen gekke dingen gebeuren.

Hiken hoort er natuurlijk ook bij. Twee weken geleden was de Tafelberg aan de beurt. Steile, ongelijke, hoge ‘’natuurlijke’’ trappen oplopen. Een uitdaging.... Naar een zware beproeving kwamen we uiteindelijk boven op de berg aan. En het was het waard. Prachtig uitzicht over heel Kaapstad.

Maar deze hike stelde niks voor met het weekend Cederberg waar ik heen geweest ben. 4exchange regelde afgelopen weekend een tripje naar Cederberg. Vrijdagochtend om 9 uur vertrokken, lekker hobbelend in de bus van Nomad Tours. Eerst gingen we in Cederberg langs een wijnboerderij. Hier moesten we een toegangsbewijs halen om het gebergte in te mogen. Dit bewijs moet je halen omdat hun van dit geld de paden kunnen onderhouden en in kunnen grijpen bij brand. Maar als we dan toch op een wijnboerderij zijn, kunnen we net zo goed even een wijnproeverij doen. Hoewel ik normaal niet van wijn hou, ben ik het hier steeds meer gaan leren drinken. Behalve rode wijn... dat is nog steeds niet mijn favoriet. Daarna nog een stop gemaakt bij Matjies Rivier. Hier hebben we muurschilderingen gezien van duizenden jaren oud. Uiteindelijk kwamen we uit bij de camping. Iedereen z’n tentje opzetten en vervolgens relaxen.
Zaterdag was het zover. De hike, waar we uiteindelijk 9.5 uur over gedaan hebben. Het eerste uur was alleen maar trappen lopen net als de tafelberg. Vervolgens moesten we een wand van 2.5 meter hoog omhoog klimmen, langs een bergwand lopen van 30 centimeter, over en onder rotsen door, tussen smallen spleten heen. Uiteindelijk de Arch bereikt. Super gave ervaring. Zondag mochten we iets langer uitslapen, daarna alles opgeruimd en richting de watervallen gegaan. Een heel mooi verborgen meertje. Hier van een klif af gesprongen van 12 meter hoog! Dat was even slikken toen ik daar boven op stond..
Door al deze dingen lijkt het net of ik hier op vakantie ben maar ik loop ook nog stage. Stage bevalt prima. De collega’s leer je steeds beter kennen en dat maakt het een stuk gezelliger. We hebben al veel meegemaakt. Met de vrouwen naar het ziekenhuis toe. Jacqui onze stagebegeleidster zei tegen ons dat we niet de auto uit mochten, maar het was die dag net bloedheet. We zaten letterlijk weg te smelten in die auto. Dus toch maar er uit gegaan en een rondje door het ziekenhuis gelopen. Het werkt hier allemaal zo anders.

We zijn nu net terug van Muizenberg. Onze eerste surf les gehad. En natuurlijk een knappe surfdude als leraar. Het lijkt makkelijk maar het is nog best moeilijk om recht te staan op zo’n surfboard...

Zuid - Afrika is een land van extreme. In het straatbeeld maar ook in landschappen. Geen land waar je komt om ‘’mensen of aapjes te kijken’’. Maar een om je hart aan te verliezen.

Woensdag is mama hier, samen een geweldige rondreis maken over de Garden Route!

Ik zou nog zoveel meer kunnen vertellen maar check de foto's maar want een foto zegt meer dan 1000 woorden!

Nou lieve mensen, maak je over mij maar geen zorgen! Het is hier geweldig.

Een dikke Afrikaanse kus van mij X

• 04 April 2015 - 20:02

Renske :

Echt heeeeel leuk om te lezen Lieske!!! Tof om te horen dat je zoveel vette dingen mee maakt daar! Geniet er nog lekker van! En heel veel plezier met jullie mam! X

• 05 April 2015 - 11:25

Schrijntjes:

Hallo lieve Annelies

Als we alles zo lezen is het EEN grote vakantie met vele nieuwe ervaringen en uitdagingen. Geniet ervan want de tijd vliegt voorbij.
    Leuk al die nieuwe mensen die je ontmoet en binnenkort kom je lieve moeder en kun je haar al die mooie dingen laten zien.

Geniet volop!!!( en natuurlijk ook nog wel wat werkervaring opdoen)
    veel lieve groetjes van de schrijntjes (met ons gaat alles goed)

• 05 April 2015 - 11:36

Philomien :

Hey Annelies,
    Wat een ervaringen en mooie en avontuurlijke dingen maak jij daar mee.
    Geweldig en wat een mooi land. Veel succes ook met je stage want dat zal best pittig zijn.
    Geniet verder zeker deze week met je moeder. Top dat jullie dit samen gaan beleven.
    Groetjes uit de vinkenakker

• 05 April 2015 - 11:59

Corry Jansen:

Superleuk Annelies dat jij het daar zo naar je zin hebt.Geniet, Geniet, Geniet en zeker de komende week samen met jullie mam. Heel veel gr oetjes van ons Gust en Corry

• 05 April 2015 - 21:49

Jac En Lia Bastiaansen:

Hoi Annelies.
    Leuk om je belevenissen te lezen. Je voelt je daar goed thuis en geniet van alle nieuwe indrukken en leert veel in zo'n nieuwe cultuur. We hopen dat je nog een leuke tweede helft van je stageperiode hebt. Zeker de komende weken als mama je komt bezoeken.
    Veel groetjes van Jac en Lia

• 06 April 2015 - 18:46

Tante Rina:

Ha lieve Annelies,

Wat een leuk verslag van al je belevenissen, super wat je allemaal al gezien en gedaan hebt!
    Wij wensen je nog een hele mooie tijd en hele fijne dagen met mama. Lekker genieten, echt super !!
    Veel liefs, en een dikke knuffel,oom Martien en tante Rina

• 07 April 2015 - 16:58

Lenie Van Aert:

Hoi Annelies.
    Wat leuk om jouw reisverslag te lezen. Al je avonturen en uitstapjes met de hapjes en drankjes.
    Fijn dat je stage goed bevalt. En veel plezier op de trip met je mama...dat gaat helemaal goed komen.
    Geniet ervan.
    Groetjes van de Overbeekjes.

• 08 April 2015 - 16:30

Marie:

Hoi Annelies,
    Wat een avontuurlijke stage. Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. Ik kijk weer uit naar een verslag van je belevenissen. Vanmorgen mama naar Schiphol gebracht, veel plezier samen op de rondreis.
    Geniet ervan.
    Groetjes, Marie

• 11 April 2015 - 18:12

Rika Rennen:

Hoi Annelies,

Leuk om je verhalen te lezen, wat een belevenis!!!!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, en wij wensen jou en je mama een hele mooie ,fijne ,gezellige rondreis toe.............genieten maar!!!!!!

groetjes Rika en Toon